W przypadku Sprintera na CNG, nie trzeba wybierać pomiędzy oszczędzaniem i osiągami, ponieważ auto umiejętnie łączy jedno i drugie. Silnik o pojemności zaledwie 1,8 l rozwija moc 156 KM (dzięki sprężarce mechanicznej) oraz wysoki moment obrotowy (240 Nm) i korzysta z paliwa o połowę tańszego niż tradycyjne. Co ważne, parametry są jednakowe bez względu na rodzaj używanego paliwa. Ponadto, gaz ziemny słynie z tego, iż ze spalania go powstaje niewiele szkodliwych substancji, a zasilane nim jednostki pracują wyraźnie ciszej niż inne.
Samochód standardowo wyposażony jest w 6-biegową skrzynię ręczną, w opcji znajduje się także przekładnia automatyczna. Metanowy van spod znaku trójramiennej gwiazdy spełnia normę Euro 4, charakteryzując się niemal zerową emisją cząstek stałych oraz wyraźnie niższymi poziomami tlenków azotu, węglowodorów, tlenku węgla i dwutlenku siarki w „wydychanym powietrzu”. Także ilość produkowanego dwutlenku węgla spada o ok. 25%, a w przypadku tankowania auta biogazem bilans CO2 wypada praktycznie neutralnie.Dzięki zachowaniu możliwości napędzania Sprintera benzyną, całkowity zasięg wynosi do 1200 km, z czego 300-450 km (zależnie od wersji) przypada na ekologiczne paliwo gazowe. Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej został wzbogacony o instrumenty monitorujące instalację CNG - przełącznik trybu pracy silnika, wskaźnik bieżącego zużycia i czujnik rezerwy. Zawór do tankowania gazu znajduje się tuż obok wlewu benzyny. Zbiorniki rozmieszczono w taki sposób, że nie ograniczają przestrzeni użytkowej - pod podłogą. Wersja o masie całkowitej do 3,5 tony dysponuje 6 butlami o łącznej objętości 294 l (46 kg), podczas gdy odmiana 5-tonowa ma 3 zbiorniki, mieszczące 246 l (39 kg). Na życzenie klienta, który przedkłada zasięg nad maksymalne wykorzystanie „paki”, montuje się dodatkowe.
Są one osłonięte specjalną płytą, chroniącą przed uszkodzeniami. Ponadto auto jest wyposażone w czujniki wycieku, monitorujące sprawność układu przy każdym rozruchu, a zatem korzystanie z promów i podziemnych parkingów nie stanowi już problemu. Ładowność Sprintera NGT waha się w przedziale 1150-2466 kg, przy wzroście masy ze względu na instalację gazową wynoszącym 170-300 kg.
Samochód jest dostępny w różnych wersjach nadwozia (jako furgon, mikrobus, odmiana skrzyniowa i podwozie do zabudowy) i w kilku wariantach rozstawu osi, dzięki czemu łatwo go dopasować do indywidualnych potrzeb. To bardzo uniwersalny pojazd, teraz także wyjątkowo oszczędny i przyjazny dla środowiska. Planuje się wprowadzenie jeszcze „czystszego” modelu typu monovalent.Inna nowość Mercedesa, również zasilana sprężonym gazem ziemnym, zadebiutowała we wrześniu 2008 podczas branżowych targów samochodów użytkowych w niemieckim Hanowerze.
O ile jednak Econic, bo o nim tu mowa, napędzany samym CNG to samochód znany już od jakiegoś czasu, o tyle połączenie zasilania gazowego z technologią hybrydową to zupełnie świeży rozdział jego historii. Firma nie ujawniła do tej pory zbyt wielu szczegółów, ale oceniono, że dzięki dodatkowemu motorowi elektrycznemu koszty użytkowania metanowego pojazdu (np. w formie śmieciarki) spadają aż o 60% w porównaniu z wersją dieslowską. Ktoś jeszcze uważa, że „czarne paliwo” jest tanie?
Mercedes zawsze był firmą dążącą do innowacji i starającą się pod względem techniki przewyższać i wyprzedzać konkurencję. Przyzwyczailiśmy się jednak, że dotyczy to bardziej modeli osobowych niż ciężarowych, a tymczasem okazuje się, że ciężarówki stanowią dla firmy nie mniej ważną gałąź działalności na rzecz poprawy jakości naszego życia i stanu środowiska naturalnego. Tak trzymać!
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.