Logistyczną obsługę austriackiego producenta zapewnia firma transportowa FRIKUS, która w związku z tym wprowadza nowe pojazdy. Będą to ekologiczne, napędzane gazem pojazdy użytkowe Mercedes Benz Econic. Decyzja o wyborze pojazdów jest poparta wynikami projektu badawczego realizowanego wspólnie przez Uniwersytet Techniczny w Wiedniu i zakłady Magna Steyr w Grazu. W ramach projektu ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Econic z napędem gazowym były poddane trwającym ponad rok (właśnie zakończonym) testom. Dowiodły one, że opracowana przez profesora Ernsta Puchera (wykładowcę tejże uczelni, będącego autorytetem w dziedzinie napędów hybrydowych i gazowych) koncepcja logistyki przyszłości rokuje duże szanse na spełnienie podstawowych założeń dotyczących zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin oraz hałasu.
We wnioskach końcowych projektu podkreślono możliwość zastosowania w samochodach Econic zasilania biogazem bez konieczności ich modernizacji. Biogaz, powstający z odpadów biologicznych, których w Austrii nie brakuje nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego lecz również sprzyja powstawaniu nowych miejsc pracy.
Dodatkowym atutem niemieckiego pojazdu jest bardzo niska emisja hałasu, która wynosi tylko 77 dB w porównaniu do 85-97 dB dla samochodów napędzanych silnikami o zapłonie samoczynnym. Możliwość dodatkowego wygłuszenia powoduje zmniejszenie emisji hałasu o kolejne 5 dB, co oznacza dwukrotny spadek odczuwalnego natężenia dźwięku.
Stosowana w Econicu gazowa jednostka napędowa osiąga moc 205 kW (279 KM) z pojemności skokowej 6,9 l przy całkowitym wyeliminowaniu emisji cząstek stałych. Wynika to z dużej zawartości w gazie ziemnym i biogazie metanu (do 98%). Spalanie tego najprostszego węglowodoru jest znacznie łatwiejsze niż tradycyjnych paliw silnikowych. Spaliny poza zastosowaniem tradycyjnego katalizatora nie wymagają żadnej dodatkowej obróbki.
Dotychczas, od początku produkcji w 1998 r., Econic znalazł już ponad 10 tys. nabywców. Corocznie bramy zakładu produkcyjnego opuszcza 1500 podwozi Econic, w tym około 400 w wersji NGT (od 2003 r. kiedy trafił do oferty). Jest on cenionym pojazdem w służbach komunalnych, służbach obsługi lotnisk czy też w straży pożarnej (jako nośnik drabin i podnośników). Obecnie Econic zaczyna zdobywać popularność w transporcie i dystrybucji, czego przykładem są pojazdy firmy FRIKUS.
W początkowym okresie flota firmy FRIKUS zostanie wzbogacona o 20 do 30 gazowych Econiców, które zastąpią użytkowane dotychczas pojazdy z tradycyjnym dieslowskim układem napędowym. Dzięki temu uciążliwość taboru dla środowiska ulegnie znacznemu ograniczeniu.
Wykorzystanie ekologicznych pojazdów w transporcie ma dla Magna Steyr również znaczenie wizerunkowe, ponieważ firma jest dostawcą wielu rozwiązań podnoszących walory ekologiczne pojazdów, w tym także komponentów używanych w systemach zasilania gazowego. Opracowany system FIPS (Full Integrated high Pressure Storage system) daje lepsze wykorzystanie przechowywanego w zbiornikach sprężonego gazu ziemnego. Butle są opróżniane do minimalnego ciśnienia 5 barów (pierwotnie do 15 barów), co wpływa na zwiększenie przebiegu pojazdu w ten sposób zasilanego. W zestawie wykorzystuje się kompozytowe butle z linerem wykonanym z tworzywa sztucznego, które są dzięki temu bardzo lekkie.
Oferowane przez Magna Steyr produkty, systemy stosowane w motoryzacji często przyczyniają się do zmniejszenia emisji szkodliwych składników w spalinach, co zobowiązuje do stosowania rozwiązań ekologicznych we własnej działalności.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.