Pojazdy z takim napędem umożliwiają uzyskanie ponad 30% oszczędności w kosztach paliwa. Zasilanie gazowe może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności szczególnie w branży komunalnej czy dystrybucyjnej; niestety jest to możliwe tylko w okolicach stacji sprężania, których na naszym rynku nie jest dużo. Obecnie działają 32 stacje, najczęściej na terenie zakładów gazowniczych lub spółek komunikacji miejskiej. Dlatego godziny ich otwarcia są zróżnicowane: czynnych przez całą dobę jest około 30%, a reszta w godzinach pracy zakładów, ewentualnie w czasie przedłużonym do godzin wieczornych.
Wśród specjalnych Mercedesów, najbardziej znany jest Econic. Jego historia sięga 10 lat wstecz, dostarczono blisko 10 tys. tych specjalistycznych pojazdów. Econic był do 2003 r. produkowany w firmie NAW w Szwajcarii, a kabinę dostarczał zakład Sachsenring w Zwickau. Od lutego 2003 r. produkcja jest skoncentrowana w zakładach MB w Wörth. W 2006 r. pojawił się nowy Econic, z zewnątrz odróżniany po innej atrapie chłodnicy; ponadto zastosowano oś tylną o zwiększonym do 13 t nacisku, lusterka o większym polu widzenia, wskaźnik obciążenia osi. Znacznie ożywiło to sprzedaż, która w latach 2006-2008 została podwojona, w ub. r. dostarczono około 2000 podwozi.
Econic był projektowany z nastawieniem na branżę komunalną i dystrybucyjną i tak też pozostało, jest przede wszystkim stosowany do wywozu i dostaw różnych ładunków na terenie aglomeracji miejskich. Najczęściej jest wykorzystywany w przedsiębiorstwach komunalnych i dystrybucji miejskiej (np. do przewozu napojów, dzięki nisko położonej ramie). Cecha ta, w połączeniu z dostępną opcjonalnie niską kabiną, jest także korzystna w pojazdach pożarniczych: Econic bardzo często służy jako nośnik drabin i podnośników, umożliwiając wjeżdżanie w przestrzenie o wysokości poniżej 3 m.
Econic jest pojazdem specjalistycznym, ale dzieli wiele zespołów i rozwiązań z rodzinami Actros, Axor i Atego. Zapewnia to najwyższą jakość i ułatwia obsługę. Wspólne cechy można znaleźć już w ramie, wykonanej ze stali E 500 TM. Jest ona dwuczęściowa (jak w Atego), w tylnej części stanowi właściwie ramę Actrosa z nawierconymi co 50 mm otworami umożliwiającymi zamontowanie każdego typu zabudowy. Podłużnice ceowe, na których opiera się zabudowa, przechodzą płynnie w położoną znacznie niżej przednią część, do której jest mocowana kabina. Obie części są połączone za przednią osią za pomocą specjalnych śrub, które w czasie dokręcania ulegają odkształceniu plastycznemu. Taka technologia jest stosowana również w Atego. Rama jest zabezpieczona za pomocą kataforezy.
Obniżenie ramy w przedniej części powoduje, że również kabina jest położona bardzo nisko, a dodatkowo, dzięki przesunięciu układu napędowego do tyłu, jej podłoga jest płaska. Niskowejściowa kabina zapewnia znakomite warunki pracy załogi, która łatwo opuszcza i zajmuje miejsca w jej wnętrzu. Było to podstawowe założenie w konstrukcji pojazdu, by maksymalnie ułatwić pracę operatorów śmieciarek, cecha ta jest przydatna również w innych przewozach na terenie miast. Taki pojazd ma również znacznie obniżony środek ciężkości.
Kabina ma strukturę w postaci kratownicy aluminiowej, do której są klejone tworzywowe elementy poszycia (SMC). Dzięki temu w przypadku uszkodzeń zewnętrznych kabina jest łatwa w naprawie (ale większe uszkodzenia są naprawiane w Niemczech). Jako jedyna w klasie ciężarówek niskowejściowych spełnia wymagania ECE 29/2 (przeszła pomyślnie test z wahadłem). Kabina jest standardowo dostępna w wersji wysokiej (wysokość od ziemi 2845 mm, 1935 mm we wnętrzu), szczególnie polecanej do pojazdów komunalnych z uwagi na wygodę pracy załogi. Opcjonalnie można zamówić kabinę niską (2395 mm, 1485 mm we wnętrzu), która znajduje zastosowanie w pojazdach pożarniczych, do zbiórki odpadów z przednim systemem załadunku czy lotniskowych, do obsługi naziemnej samolotów. W obu przypadkach długość kabiny wynosi 1770 mm, a szerokość 2133 mm.
Dzięki aluminiowej konstrukcji kabina Econica ma masę porównywalną do krótkiej kabiny Axora, a przy tym znacznie większą przestrzeń. Kierowca ma dostęp do wnętrza przez drzwi od swojej strony, dla załogi przeznaczono drzwi 2150x620 mm otwierane automatycznie, za pomocą układu pneumatycznego z miejsca kierowcy lub przyciskiem z zewnątrz. Zamykają się samoczynnie po przekroczeniu prędkości 3 km/h. Dostęp do wnętrza wymaga pokonania dwóch nisko umieszczonych stopni. Pierwszy w kabinie niskiej znajduje się na wysokości 450 mm (podwozie 4x2 lub 6x2/4 z ogumieniem 305/70 R22,5), drugi o 360 mm wyżej. W kabinie wysokiej 1. stopień jest nieco wyżej: 530 mm (6x4, 315/80 R22,5). Płaska podłoga umożliwia sprawne przemieszczanie we wnętrzu. Seryjne wyposażenie to powietrznie zawieszony fotel kierowcy i dwa sztywne fotele załogi oraz praktyczna półka, dopłaty wymaga pojedynczy lub potrójny fotel pasażerski. Seryjne są również schowki w górnej części tylnej ściany kabiny i umieszczone pod nimi wieszaki na ubrania robocze.
Nisko położona kabina wymusiła przesunięcie układu napędowego do tyłu. Silnik znajduje się w tylnej części kabiny, jego chłodnica jest umieszczona w przedniej części za atrapą, toteż zastosowano hydrostatyczny układ napędowy wentylatora. Dwusekcyjna pompa hydrostatyczna, napędzana paskiem klinowym od silnika, zapewnia ciśnienie do napędu wentylatora (druga sekcja podaje ciśnienie do siłownika skrętu osi wleczonej lub pchanej). Pojazd jest dostępny w wersjach 2-, 3- i 4-osiowej (tridem). Podwozia 3- i 4-osiowe są wyposażone w osie pchane lub wleczone. Od początku, z uwagi na miejskie zastosowanie, były to osie skrętne. Do momentu wprowadzenia silników Euro 4 skręt był realizowany przez układ mechaniczny. Wprowadzenie nowej normy emisji wymusiło zastosowanie napędu hydraulicznego, wobec zmniejszenia przestrzeni podwozia. Układ jest progresywny, w zależności od prędkości jazdy, powyżej 30 km/h przestaje działać. Układ skrętu kół można zablokować, co może być przydatne np. przy cofaniu.
Econic w wersjach dwuosiowych (4x2) o DMC 18 t ma rozstawy osi w zakresie 3450÷4500 mm. Średnice zawracania wynoszą od 14,8 do 18,3 m. Podwozia 3-osiowe (26 t DMC) występują w wersjach z osią pchaną lub wleczoną oraz w układzie napędowym 6x4. Rozstawy osi wynoszą 3450÷4200 mm (4800 mm) wersji 6x2/4 i 3900÷4200 mm wersji 6x4. Podwozia z osią pchaną mają średnice zawracania 19,1÷21,1 m, z osią wleczoną 14,8÷19,1 m. Wersje 6x4 zawracają na średnicy 19÷20 m. Podwozie 4-osiowe (8x4/4 z osią pchaną, DMC 32 t) ma rozstaw osi 3750 mm i zawraca na średnicy 22,5 m.
Osie napędowe mają standardowo zwolnice planetarne, zapewniające większy prześwit, oraz blokady mechanizmów różnicowych. Zawieszenie pojazdu jest w pełni powietrzne i umożliwia regulację wysokości ramy w bardzo szerokim zakresie: o 200 mm w górę i 60 mm w dół od standardowego położenia do jazdy. Jest to bardzo ważna cecha pojazdu komunalnego (śmieciarki), który wjeżdżając na teren wysypiska może zwiększyć prześwit, zabezpieczając podwozie przed kontaktem z podłożem. Bardzo cenną opcją wyposażenia zawieszenia pneumatycznego (szczególnie dla branży komunalnej) jest układ pomiaru obciążenia osi.
W układzie napędowym Econica stosuje się 6-cylindrowe, rzędowe silniki OM 906 LA i OM 926 LA z Axora. Spełniają one wymagania Euro 5 dzięki technologii SCR. Pierwszy o pojemności skokowej 6,37 dm3 jest regulowany na moc 175 lub 210 kW (238 i 286 KM) przy 2200 obr./min, osiąga maksymalny moment obrotowy odpowiednio 850 i 1120 Nm w zakresie 1200-1600 obr/min. Silnik OM 926 LA jest „rozwierconą” odmianą OM 906 LA ze zmodyfikowaną turbosprężarką. Średnica cylindra zwiększyła się ze 130 do 136 mm, a skok ze ze 102 do 106 mm, co zwiększyło pojemność skokową do 7,2 dm3, a moc maksymalną do 230 kW (326 KM) osiąganą przy 2200 obr./min, moment obrotowy do 1300 Nm w zakresie 1200-1500 obr./min. Głowice silników typoszeregu 900 są zbudowane w technice trzyzaworowej (2 zawory dolotowe i wylotowy). Układ wtryskowy to typ PLD (Pumpe Leitung Düse - Pompa-Przewód-Wtryskiwacz). Wtryskiwacz jest umieszczony centralnie w komorze spalania, a ciśnienie otwarcia wynosi 220 MPa. Silniki charakteryzują się zimnym startem (bez stosowania świecy płomieniowej) już w temperaturze -20oC. Seryjnie są wyposażone w hamulec silnikowy (klapowy i dekompresyjny), wyjątek stanowi silnik gazowy, kompletowany z automatyczną 6-przełożeniową skrzynią biegów Allison z 4-stopniowym zwalniaczem. W układzie zasilania silników ZS stosowane są takie same zbiorniki paliwa jak w Axorze: seryjnie 200 dm3, opcjonalnie 300, 400 i 500 dm3, które w warunkach, do jakich jest przeznaczony Econic w zupełności wystarczają. Zbiorniki AdBlue mają pojemności 25 (standard) lub 35 dm3. Wykorzystuje się skrzynie biegów Allison 3000 lub 3200 (5- lub 6-biegowa). Za dopłatą można otrzymać skrzynię sterowaną ręcznie. Skrzynie Allison mają szeroką gamę dostępnych przystawek odbioru mocy, które można załączać pod obciążeniem.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.