Przypomnijmy: adsorpcja polega na wiązaniu cząsteczek na powierzchni lub granicy faz fizycznych (nie mylić z absorpcją, czyli wnikaniem do wnętrza). W przypadku ANG metan wiązany jest na powierzchni porowatego materiału nośnego (np. specjalnie przygotowanego brykietu), co sprawia, że w stosunkowo niewielkim i lekkim, bo cienkościennym zbiorniku (o dowolnym kształcie!) można przechować pod niskim ciśnieniem (30-70 barów) takie same ilości metanu, jakie do tej pory trzeba było przewozić w dużych, ciężkich i obowiązkowo cylindrycznych butlach CNG. Ewentualnie można pozostawić wyższe ciśnienie (100-200 barów) i cylindryczny kształt, zwiększając w ten sposób objętość.
Renesans technologii ANG to zasługa firmy Cenergy Solutions, która intensywnie testuje swoje dwa rozwiązania – ANG Storage System i Pro ANG Conversion System, w czym pomaga pojazd z jednym z największych dostępnych dziś silników benzynowych, 8,1-litrową jednostką produkcji General Motors. Auto przejechało ponad 16 tys. km i bynajmniej nie traktowano go łagodnie – woziło ciężkie ładunki, jeździło w rejonach położonych wysoko w górach i przy trzaskającym mrozie. Rezultaty?
Wyniki okazały się bardzo dobre i teraz przymierzamy się do przetestowania naszego systemu w dwóch różnych, bardzo odmiennych flotach pojazdów użytkowych.
Gary Fanger, dyrektor operacyjny Cenergy Solutions
Zdaniem twórców, opracowaną przez nich technologię można zaaplikować do istniejących już zbiorników CNG, w ten sposób je „odprężając” (do 24-48 barów), przy zachowaniu (lub nawet zwiększeniu) użytecznej pojemności. Innym rozwiązaniem jest opracowanie nowego zbiornika, o kształcie tak dobranym, by zmieścił się w dowolnej dającej się wykorzystać przestrzeni w samochodzie lub pod nim – dzięki temu nie trzeba poświęcać przestrzeni bagażowej ani (wybiegając nieco dalej) konstruować pojazdów ze szczególnym uwzględnieniem miejsca montażu zbiorników o z góry określonym kształcie.
Wskrzeszenie innowacyjnego podejścia do kwestii przechowywania metanu okazało się możliwe dzięki współpracy Cenergy Solutions z firmą EnerG2, specjalistami w dziedzinie przechowywania energii. W całe przedsięwzięcie włączył się jeszcze dystrybutor gazu ziemnego NW Natural, który współpracuje z EnerG2 w zakresie dopracowania metod przechowywania paliwa na pokładzie gazowych pojazdów. Może niewiele w tym wszystkim konkretów, ale grunt, że temat powraca. Gdy pojawi się więcej szczegółów, z pewnością rychło Was poinformujemy. A póki co trzymajmy wszyscy kciuki, bo to może być przełom, na który gaz ziemny jako paliwo silnikowe czeka od dawna.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.